• Öncelikle ebeveynlerin kendi duygu durumlarınıdüzenlemeleri oldukça önemlidir.
• Çocuklarla süreci konuşurken, onlara yaşanan olayı açıklayıcı olmak sürecin anlaşılır olması açısından oldukça önemlidir. Örneğin “ şu sıralar ülkemizde ve tüm dünyada bir virüs var. Bunlar gözle görülemeyecek kadar küçük şeylerdir, mikrop gibi düşünebilirsin. Bu mikroptan korunmak, kendi sağlığımız ve başkalarının sağlığı için mikrobun bulaşma riski geçene kadar evde kalmamız gerekiyor. Bazı tedbirler almalıyız; ellerimizi düzenli olarak yıkamalıyız, elimizi yüzümüze götürmemeliyiz, kalabalık ortamlarda bir süre bulunmamalıyız... Evimizde güvendeyiz.”
• Çocukların yanlarında korkutucu ve yaşlarına uygun olmayan detaylar konuşmaktan kaçınmalıyız. Çocuklar bizler konuşurken duymuyormuş ilgilenmiyormuş gibi görünselerde muhakkak işitiyor ve etraflarında olanı fark ediyorlardır.
• Çocukların sorularına dürüstçe ve anlayacakları şekilde yanıt vermek önemlidir. Gerçekçi, basit, sade ve somut bir dil kullanmalıyız.
• Çocuklar ile bu süreç hakkında neler hissettiklerini ve düşüncelerini sizlerle paylaşabileceklerini konuşun. Kendi duygularınızı da onlar ile paylaşın. Böylece çocuklar hissettiklerinin normal ve ifade edilebilir duygular olduğunu anlayacaklardır.
• Yaşanan süreci hafifleştirme ve gizleme çabası çocuğun ebeveyninin doğruları konuşacağına dair inancını negatif yönde etkileyecektir.
• Çocukların duygularını bastırmak yerine onlar ile duygularını konuşun. Bu aşamada oyunlardan yardım alabilirsiniz. Çünkü, oyun çocuklar için en etkili iyileşme aracıdır ve çocuklar onları etkileyen bir durum olduğunda bunu oyunlarına yansıtırlar. Çocuklarınızın tekrar eden oyunlarını gözlemleyin.
• Çocuklar genellikle duyduklarını değil gözlemlediklerini uygularlar. Dolayısıyla, ailenin krizi yönetmedeki duruşu, olayları değerlendirişi, başa çıkma yöntemleri çocuğa model olur.
• Okullara ara verilmek zorunda olunan bu dönemde rutinlerinlerimizi sürdürmek çok önemlidir. Rutinlerin/ev içi düzenlerin devam etmesi çocuğu rahatlatır. Çünkü, çocukların dünyasında rutin, gündelik hayatın normalliğinin devamıdır. Yemek, uyku, oyun, ders çalışma saatleri olabildiğince değişime uğramamalıdır.
Ebeveynler ders çalışma konusunda problem yaşayan çocukları ile destekleyici bir tavır sergilemelidir. Örn; evden çalışan ebeveynlerin kendi çalışmalarını çocuklarının görebileceği şekilde yapmaları süreci desteklemekte faydalı olacaktır.
• Çok fazla sıkıldığını söyleyen çocuklarımıza zihinlerini meşgul etmek açısından neler yapabileceğinizi sormanızı ve onlarında zamanı verimli geçirmek adına yapabilecekleri etkinlikleri kendilerinin üretebilmelerine olanak sağlamalıyız.
• Ekran başında geçirdikleri süreyi gün içinde bölerek bir kaç seferde tamamlamak çocuk için hem daha uzun süre oynadığı hissini yaratıcak aynı zamanda sizlerinde süreyi kontrol etmesini sağlayacaktır.
• Bu sürecin geçeceğine dair inancınızı yitirmeyin. Çocuklarınız ile bolca temas edin
Sağlıklı günler dilerim.