Memur-Sen ve Eğitim-Bir-Sen Giresun Şube Başkanı Muhammet Sarı, taslağı hazırlanarak TBMM gündemine alınan Öğretmenlik Meslek Kanununa ilişkin gazetemize açıklamalarda bulundu.
Başkan Sarı açıklamasında ;”Son günlerin önemli gündem maddesi olan ve tartışmaların odağında bulunan öğretmenlik meslek kanunu için “Beklentilerimiz yüksek, umutlarımız güçlü idi. Bir meslek düşünün: bir milyonu aşkın mensubu var her ilde ilçede köyde teşkilatı var ancak personeline ilişkin bir kanunu yok, onlarca kanundan derleme hükümlerle yönetiliyor. Bu hem sistemi yavaşlatıyor hem de mütemadiyen çözümsüzlük üretiyor” ifadelerini kullandı.
Başkan Sarı açıklamasında ;”Son günlerin önemli gündem maddesi olan ve tartışmaların odağında bulunan öğretmenlik meslek kanunu için “Beklentilerimiz yüksek, umutlarımız güçlü idi. Bir meslek düşünün: bir milyonu aşkın mensubu var her ilde ilçede köyde teşkilatı var ancak personeline ilişkin bir kanunu yok, onlarca kanundan derleme hükümlerle yönetiliyor. Bu hem sistemi yavaşlatıyor hem de mütemadiyen çözümsüzlük üretiyor. Tam bu noktada yetkili sendika olarak toplu sözleşme masasına ısrarla taşıdığımız ve nihayetinde Sayın Cumhurbaşkanımızın talimatları ile hazırlığına başlanan Öğretmenlik Meslek Kanunu tüm camiamıza nefes aldıracak bir umut oldu. Fakat gelinen noktada önümüze konan 12 maddelik taslağı görünce ‘Dağ fare doğurdu’ yorumu yapmaktan kendimizi alamadık. Bu haliyle Öğretmenlik Meslek Kanunu ki kanun demek bile zor, daha çok belirsizlik ve çözümsüzlük üretecek bir mekanizma olarak ortay çıkmaktadır. Son derece kısıtlı birkaç konuda yer verilen hükümler dışında bu 12 maddelik kanun beklentileri karşılamaktan çok uzak kalmıştır.” ifadelerinde bulundu.
Eğitim Bir Sen Genel Merkezinin Genel Başkan Ali Yalçın başkanlığında bir heyetle Ankara’da bir dizi ziyaret gerçekleştirerek kanun ile ilgili önerileri ve beklentileri yetkilerle paylaştığını ve ziyaretlerin devam ettiğini ifade eden Şube Başkanı Sarı, Genel Yetkili Sendika Eğitim Bir Sen’in Öğretmenlik Meslek Kanunu’na ilişkin önerilerini içeren raporu basın mensupları ile paylaştı. Bu öneri metnine göre: Teklif, muadil kanunların çok gerisinde kalmaktadır.Sözleşmeli öğretmenliğin kaldırılmaması sorunları devam ettirecektir.Öğretmen istihdamında mülakat uygulaması kaldırılmalıdır.Eğitim kurumu yöneticiliği münhasıran ele alınmalıdır.İstihdamda güçlük çekilen yerlerde teşvik uygulanmalıdır.Ödül ve disiplin hükümlerinin kanun teklifinde yer almaması eksikliktir.Öğretmenleri şiddete karşı koruyacak hükümlere yer verilmelidir.Ücretli öğretmenlik bir istihdam modeli olmamalıdır.Özel sektörde çalışan öğretmenler de düzenleme kapsamına alınmalıdır.
Eğitim-Bir-Sen tarafından hazırlanan öneri ve talep metnine göre öğretmenlik meslek kanununun ihtiva etmesi gerekli konular şu şekilde;”Öğretmen ve öğretmenlik kavramlarının tanımlanması ve eğitim kademeleri ekseninde farklılaştırılmış bir şekilde öğretmenlik mesleğinin özellikleri ve öğretmenlik standartları,Öğretmene ve öğretmenliğe yön verecek ilke ve esaslar, Öğretmenlik standartları ekseninde öğretmenlik mesleğine kabul şartları belirlenmeli; eğitim kademeleri ve/veya örgün-yaygın eğitim çerçevesinde mesleğe kabulde aranacak yükseköğrenim programları, diploma ve sertifika türleri, mesleki yeterliği ve öğretmenlik alanlarında ölçmeye odaklı sınav, sınavın içeriği ve niteliği, asil öğretmenliğe geçiş/hizmet öncesi adaylık süreci ve adaylık sürecinin içeriği başta olmak üzere mesleğe giriş süreci, Öğretmenlerin eğitim sistemi içerisinde sahip olduğu hak ve yetkiler ile sorumlulukları, Öğretmenlik mesleğinde ilerleme, kariyer basamakları, Ödül ve disiplin uygulamaları, Öğretmen istihdamı ve çalışma şekilleri – iş güvencesi, Resmî eğitim-öğretim kurumları yönünden öğretmenlerin atama ve yer değişiklikleri, Öğretmenlerin ders yükleri ve okul dışı etkinlikleri ekseninde günlük ve haftalık çalışma süreleri, Öğretmenlik mesleğinden çıkarılmayı gerektiren hâl ve şartlar, Eğitim kurumu yöneticiliği (eğitim yöneticiliğinin eğitim kademeleri ve eğitim kurumu türleri ekseninde mesleki yeterlik ve standartları, eğitim yönetiminin daha üst birimlerine kariyer basamakları ekseninde yükselme süreçleri ile özlük hakları), Eğitim-öğretim süreçlerinde mesleki yeterlik ve beceriyi öne çıkarmaya odaklı bir rehberlik ve denetim sistemi, Öğretmenlere ve eğitim kurumu yöneticilerine ilişkin etik ilkeler, Mesleki gelişim ekseninde kariyer basamaklarıyla ilişkilendirilmiş olarak öğretmenlerin mesleklerinde ilerlemelerini ve yetkinliklerini artırmalarını sağlayacak hizmet içi eğitim süreçleri, Mesleki özerklik-karar alma süreçlerinde öğretmenlerin katılımını sağlamaya yönelik tedbirler, Sendikal haklar, Eğitim-öğretim hizmetinin sunumu sırasında öğretmenlere karşı işlenen suçlar ve bunlara karşı yaptırımlar”