Basın metnini okuyan Giresun Esnaf ve Sanatkarlar Odaları Birliği Başkanı Ali Kara açıklamasının devamında ;”Yıllarca Giresun ekonomisine ve şehrin gelişmesine çok önemli katkıları olan Limanımız 1997 yılında özelleşme kanunu çerçevesinde ihale ile özel sektöre devredilmesi sonrası uzun yıllar atıl kalmış adeta çürümeye terk edilmiş ve beklentilerin aksine il ekonomisini çok olumsuz etkilediğini belirten Başkan Kara;“O günleri hatırlayanlar çok iyi bilir ki 7’den 70’e tüm Giresun halkı limanın çalıştırılmamasının sebebini hep başkalarında aramış ve Giresun Limanı’nın çalışmasını engelleyen temel sebebin komşular olduğu genel kanaat getirilmiştir. 2018 yılımda liman işletmesinin el değiştirmesi ile limanı devralan firma genel prosedürleri tamamlayarak gerekli izinleri alıp ilave düzenlemeleri yaparak limanı tam kapasite çalışır hale getirme çalışmalarına hız vermiş ayrıca limanda taban temizleme ve tarama faaliyetleri sonucu 50 bin groston ve üstü büyük gemilerin yanaşabileceği bölgenin tek limanı konumuna getirilmiştir.
Yılda üç dört milyon ton yükleme ve boşaltma kapasitesi olan limanımız komşu ilimiz Ordu’da liman olmaması nedeniyle bölgesinde deniz ticaretinde en avantajlı illerden biridir. Bu limanın çalışması Sivas- Şebinkarahisar, Dereli-Giresun Yolunun bölünmüş yol programına alınmasın açısından da önemli bir avantajı Giresun’a kazandıracaktır. Giresun aynı zamanda dış ticaret noktasında da rekabet üstünlüğüne sahiptir. İlimizde üretilen sanayi ve ticaret ürünlerinin liman üzerinden istenilen yerlere ulaştırılması OSB’lerde üretimin arttırılması ve avantaj sağlamaları, Lojistikte direkt ilgili bir mevzuattır. Tüm Giresunlular olarak konteyner limanı ve ilimizin istihdamına olan katkılara odaklanmalıyız ki ekonomimiz deniz ticareti ile ivme kazansın. Limanımızın 2021 yılında toplam hacmi 724 milyon dolar olarak gerçekleşmiş, geçen yıla oranla %49,80 işlem hacmi artmıştır.
Limanımızın ilin merkezinde yer alması nedeniyle görüntüsü itibari ile olumsuz görüşlerin gündeme getirildiğinin farkındayız. Ancak devletin milyonlarca lira harcayarak Giresun ekonomisine katkı sunmak için yaptığı bu devasa tesisi Giresun olarak daha uygun bir yere yeni bir liman yapılana kadar mevcudun ilimizin yararına en iyi şekilde kullanılması ana çalışma odağımız olmalıdır.
Sonuçta Giresun limanının şehrin merkezinde olması şehre hareketlilik, seslilik ve işin durumuna göre görüntü kirliliği getirebilir. Limanı olan diğer ilin insanları ekonomiye katkıları itibariyle olayı olduğu gibi kabul ediyorsa Giresunlu da şuan başka alternatifi yoksa limanın Giresun insanına ve ekonomiye katkısı yönünde tercihini yapmalıdır. Şu durumda Giresun Limanı kapanırsa ekmeğimizden oluruz diye feryat eden insanlar haklı olarak şu soruyu sormaktadırlar.
Bugün itibari ile Gümrüklü Liman alanında çalışan sayısı;Giresunport Personeli: 214 kişi, Kamyon ve Tır Sayısı: 108,Türkiye Geneline Yük Çıkışı Yapan Araçların günlük ortalaması 30 araçtır.Gümrük Personeli: 28 kişi, Yemek Firması: 15 Kişi, Sahil Güvenlik: 16 Kişi, Kamu Personeli: 26 Kişi, Kıyı Emniyet: 18 Kişi, Emniyet Personeli: 8 Kişi, Toplamda 463 kişi aileleri de hesaba katarsak her aileyi ortalama 4 kişi olarak düşünürsek en az 1800- 2000 kişidir.
Limanda çalışanların ve limandan iş yapanların yanı sıra dolaylı olarak binlerce kişi buradan ekmek yiyor. Hem esnaf hem de meslek örgütleri limanla birlikte iş gücünde bir iyileşme bir düzelme yaşandığını net bir şekilde görebilirler. Limanda çalışan şoföründen işçisinden ve dolaylı evine ekmek götüren yaklaşık 2000 hemşerimiz bu devasa kuruluş sayesinde geçimlerini temin etmektedirler. Limanın bugün aylık Giresun’a 80.000 dolar personel, 25.000 dolar kamyon ve tırcılara 100.000 dolar malzeme, gıda, bakım ve zaruri giderlerinden toplam 205.000 dolar doğrudan girdisi vardır. Giresunlular olarak limanımıza sahip çıkarsak, Liman şehrin en büyük işvereni olabilir. Limanda sonuç verici alternatif çözümler üretilmezse Giresun ekonomisi önemli bir darbe alır ve hepimiz kaybederiz.
Deposu olmayan bir liman nasıl çalışabilir, gelen yükleri muhafaza edecek depolarımız mevcut değilse gemiler bu limanı tercih eder mi? Limanın çalışabilmesi için mevcut depolara ciddi alternatif üretilip sorun çözülene kadar konuya tam vakıf olmadan her önüne gelen istediği gibi konuşmamalı ve kamuoyunun kafasını karıştıracak beyanlardan uzak durmalı ve hükümetimizce kalıcı bir çözüm üretilmesi için herkes üzerine düşen sorumluluğun gereğini yaparak ekonomiye ciddi katkıları olan bu limanın çalışması yönünde gayret ve çaba göstermelidir. Giresun Limanı bu şehrin ekonomisine ciddi katkılar sunuyor. Görüntü kirliliği yaptığı söylenen depolar, komşu iller dahil her liman şehrinde vardır, arzu eden herkese bunu ispata hazırız. Bizler mevcut depolara kalıcı yer gösterilene kadar çalışmaların sekteye uğramamasını savunuyoruz.
Giresun bu tür depolar sayesinde yük indirir ve bindirir depoları çalıştıran limanlar iş üretir, ekmek üretir, deposu olmayan limana tek bir gemi bile yanaşmaz. Şehrin ekonomisi ayakta kalsın işsizliğe çözüm üretsin istiyorsak bir ayandan limanın çalışması devam ederken bir yandan mevcut depolara yer bulunmalı ve çalışmaları aksatmadan ciddi ve kalıcı çözüm yolları üretilmeden il ekonomisine zarar verecek çalışanları mağdur edecek davranışlardan kaçınmalıyız.” ifadelerini kullandı.
Giresun Limanı’ndan yaklaşık olarak 2bin kişinin geçimini sağladığını vurgulayan Başkan Kara basın açıklamasında; “Giresun Limanı yıllarca bomboş durdu şehrin ekonomisine bir kuruş katkısı olmadan tesisler çürümeye terk edildi. Şuan çalışanlar ve dolaylı olarak buradan geçimini temin eden yaklaşık 2 bin kişi vardır. Bu kadar insan ekmek ve aş üreten bu kuruluş için bizlerin tek derdi liman daha çok iş yapsın insanlara daha çok istihdam sağlanmasından başka bir şey değildir.
Mevcut durumda çözüme yönelik kalıcı bir alternatif yaratılmadan depoların yıkılması halinde limanın faaliyeti duracak, gemiler Samsun limanına yönelecek çalışanlar ve liman sayesinde iş yapan Giresun esnafı mağdur olacak, hayalet bir limanla baş başa kalacağız. Neticede yatırımcısına her türlü zorluğu çıkaran bir Giresun olarak tarihe geçtiğimizde hangi yatırımcı bu şartlarda Giresun’da iş yapmayı tercih eder.
Bizler devletine, milletine sadakatle bağlı askerine, polisine saygılı esnaflar olarak yetkililerimize derdimizi anlatıp çözüm üretilmesi için buradayız. Emeğimiz ve rızkımız dışında hiçbir kişi ve kuruluşların tahrikine ve provokasyonlarına asla alet olmayacak, bilinçli ve şuurlu insanlarız, çözüm için hükümetimizden diyalog yolu bekliyoruz ve inşallah bunu hep birlikte başaracağız.” ifadelerine yer verdi.